EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Projekter · samarbejdspartnere

  Samarbejdspartnere 

Projekter har ofte samarbejdspartnere.
For nogle garvede projektmagere er samspillet med eksterne partnere det interessante.
Folk der har andre ekspertiser end én selv, kan berige og vinkle idéer, således at projektet bliver ændret og forbedret. 

Måske mener du ikke, at dette afsnit er relevant, hvis du vil lave en café i din lade; 
men hvem ville bygge sin lade om uden at tale med en eller flere fagfolk, der kan komme med idéer til materialer, løsninger udnyttelse m.m.
Hvis du barsler med et større innovativt projekt, hvor andre kan ´snuppe´ idéen, så bør du tage dette afsnit særdeles alvorligt.

Du skal sikre dig, at projektet styres ordentligt, og at samarbejdspartnerne udfører arbejdet til tiden. (ofte afsættes 20% af et projekts ressourcer til projektledelse!)

I mange projekter er det dette at finde de rigtige samarbejdspartnere, det der tager længst tid!

I større projekter søger man dels nogle, der kan udføre de håndværksmæssige/tekniske opgaver, men man leder også efter andre profiler som f.eks. den ´avancerede bruger´, ´markedsføringspersonen´, ´´projektlederen´, og den der kan håndtere administrationen.

Mange er bange for at fortælle andre om deres idé; men ofte er det nødvendigt fordi  idéen ikke kan gennemføres uden samarbejdspartnere. 
Hvis du har en avanceret idé, så kan du bl.a. vælge at beskytte den via et patent. 
I min første tid som projektmager, blev jeg ofte koblet af de projekter, jeg selv startede, og som byggede på mine egne gode idéer.
Dette kan let ske, hvis man starter projekter med store ´spillere´ og mange penge involveret.
Hvis man skal lave et galleri i sin egen lade, og hvis man selv kommer med alle pengene, så er man selvfølgelig i samme grad ikke nervøs for at blive koblet af projektet.

Med årene fik jeg erfaring med, at lave kontakter til projektpartnere. Det medførte bl.. en viden om at kontakter skal etableres i en bestemt rækkefølge. 
Derfor følger jeg så vidt muligt følger nedenstående fremgangsmåde:

1. Gå til de personer, der skal arbejde for dig. De er interesseret i, at du lykkes med dit projekt, for så tjener de penge. 

2. Kontakt derefter de, der skal bruge projektets resultater. Hvis du ikke lykkes, så har de ikke noget, de kan bruge. 

3. Efter at have talt med de partnere, der skal udvikle/producere projektets indhold, samt de der skal aftage projektets resultater, så er projektet som regel blevet ganske ´skarpt´ defineret.

4. Kontakt derefter de der skal finansiere projektet. Det kan være banken eller offentlige myndigheder, der giver tilskud til projekter.
Hvis de positive overfor idéen, så har du et foreløbigt OK fra alle de, der er nødvendige for at gennemføre projektet.

5. Nogle gange kan man i praksis ikke selv drifte et projekt, eller sågar få projektudviklingsstøtte, fordi man ikke er den ´rigtige´ og troværdige ansøger.
Hvis du som ledig f.eks. har fået en banebrydende idé til, hvordan man kan revolutionere mælkefremstilling eller kræftbehandling, så vil man forsøge i slutfasen at forankre projektet i organisationer som Arla Foods og Kræftens Bekæmpelse.
Hvis man på dét tidspunkt har hele holdet klart og de bevilligende myndigheders godkendelse, så er man meget svær at komme udenom! og som oftest kan man selv definere sin rolle i projektet.
HUSK dog at få en underskrevet samarbejdsaftale der definerer din rolle i projektet OG det beløb/timer, der skal anvendes til dit arbejde, FØR du overdrager dit projektudviklingsarbejde til den organisation, der skal være den ´rigtige´ projektholder.
I selv de mest seriøse organisationer kan man opleve at det arbejde, som du skal lave, af en eller anden grund svinder ind, fordi projektet ´nødvendigvis´ tager en anden retning.   
Hvis man starter med at kontakte den ´rigtige´ forankringsorganisation, før man har forberedt projektet med udviklende, aftagende og bevilligende parter, så er man meget let at forbigå. Man er blot en ledig, der ikke har andet at tilbyde, end en god idé, der i og for sig er elementær og uden ophavsret. Når man har fortalt idéen, så har man ikke mere at byde på, og organisationen kan godt lave projektet selv. 
Som oftest falder projektet dog til jorden, fordi organisationen ikke får prioriteret opgaven, efter at ildsjælen (dig) er koblet af. 

I den nedenstående opgave skal du beskrive de partnere og kompetencer, du har brug for at knytte til projektet for at nå dine mål. Skriv den kompetence der skal bruges og sæt navn på i det tilfælde, hvor du ved, hvem der skal lave arbejdet. Overvej nøje om det er er den rigtige partner, du har valgt, eller om du blot har valgt vedkommende, fordi det er den eneste, du kender, der arbejder med ´noget i den retning´.

Sæt derefter et tal på partneren, der definere i hvilken rækkefølge vedkommende skal kontaktes.

Indplacer partneren i de arbejdsområder der er beskrevet i Opgave 3

Udfyld manglende kompetencer (gerne i eget tekstbehandlingsprogram)    Første kompetence:
Specifikation af viden der er brug for
Eventuelt navn på partneren
Som hvilket nummer skal partneren kontaktes
Hvilke arbejdsområder arbejder partneren med
Hvilket ansvar har partneren i hvert område 

Andet kompetence:
Specifikation af viden der er brug for
Eventuelt navn på partneren
Som hvilket nummer skal partneren kontaktes
Hvilke arbejdsområder arbejder partneren med
Hvilket ansvar har partneren i hvert område 

Xx kompetence:  
Specifikation af viden der er brug for
Eventuelt navn på partneren
Som hvilket nummer skal partneren kontaktes
Hvilke arbejdsområder arbejder partneren med
Hvilket ansvar har partneren i hvert område 

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter