|
Indledning
Dette afsnit henvender sig til dig, der ønsker at etablere et
projekt for at bane vejen for en indtægt. Måske vil du bruge
projektet til at åbne døre i en virksomhed m.h.b. på at få et
job i den pågældende virksomhed, eller måske ønsker du, at bruge
et projekt til at løbe din egen virksomhed i
gang.
Udvikling, finansiering og drift af et projekt skal tages alvorligt.
EU-kommissionen fortæller, at der er en direkte sammenhæng mellem
hvor mange ressourcer der bruges til projektledelse og i
hvilket omfang projekterne opnår de ønskede resultater.
Kommissionen regner med at ca. 20% af et projekts ressourcer, skal
anvendes til projektledelse.
Nogle projekter er store og andre er små. Men selv for et lille
projekt passer de 20% udmærket. I dette afsnit vil jeg gennemgå de
mest almindelige emner man skal igennem for at udvikle og drive et
projekt. Der er tale om generelt projektledelsesstof som du kan
anvende til de fleste af dine fremtidige projekter.
Når man er ledig, så er muligheden for at ´handle på´ sine
ideer, afgørende for at man igen kommer ´i spil´. De sparringer
der er gennemført i Socialfondsprojekter forvaltet IMC,
Genstart, Provi og Colorweb har vist, at den lediges idé(er) som
regel ikke er konkretiseret til et operationelt niveau. Derfor
forbliver de idéer.
Megen sparring går derfor ud på, at hjælpe den ledige med at
konkretisere de planer og muligheder der selv har tumlet med.
Materialet i dette afsnit
understøttet en sådan konkretiseringsproces.
I nogle tilfælde kan materialet ikke stå alene; og du vil derfor
have godt af at diskutere det med personer du har tillid til. Det er
en god måde at bruge sit netværk på!
Om projektplanen
I det følgende
skal du opdele din idé i arbejdsopgaver.
For nogle kan det
måske virke voldsomt.
Man har en lille
idé, og så skal man lave en ´kæmpe´ plan.
Måske vil du
starte et lille galleri, og vi giver dig en plan, der er konstrueret
til
AP. Møller.
Denne projektplan
kan dog både anvendes til små og meget store projekter.
Gør den så stor
eller lille, som det er relevant for din(e) idé(er), og brug det af
den du kan.
Du har den
fordel, at nedenstående beskrivelse er næsten identisk med alle
ansøgninger om projektmidler. Hvis du har lavet en god beskrivelse,
og hvis der er ordninger, der vil støtte et sådant projekt, ja så
er du klar til at sende ansøgningen af sted.
Beskrivelsen skal
i så tilfælde følges af et budget.
Lav en plan for hver projektidé!
Den
personlige motivation
Mange får idéer,
men det er ikke alle, der er lige gode til at gennemføre dem.
Nogle graver sig
´ned´ og planlægger i lang tid, men de gennemfører sjældent
noget.
Nogle får meget
store og perspektivrige idéer, og ikke sjældent bliver de så
store, at de ikke kan handle på dem.
Det sker ofte for kreative folk.
Nogle laver
udvikling, der aldrig bliver færdigt til salg, fordi der altid kan
udvikles lidt mere
osv.osv.
I mange tilfælde
bliver gode idéer ikke gennemført, fordi personen ikke formår at
gøre dem til et projekt, med faser, samarbejdspartnere etc.
I det følgende
har jeg derfor opstillet de vigtigste elementer i en projektplan.
Jeg giver i nogle
af de enkelte punkter, problemstillingen et ord med på vejen.
Det gælder dog
ikke, når du skal beskrive din egen idé, og det der skal laves.
Det bør du selv
være den bedste til!
God fornøjelse.
|
|