EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Iværksætter/selvstændig · lyst til iværksætteri

 

Lyst til iværksætteri

De sparringer, der er gennemført i socialfondsprojekterne, viser at ledige iværksættere er inspirerede af nogle muligheder; men at de sjældent er helt præcise vedrørende de 3 afgørende elementer i en privat virksomhed, nemlig:

1. Præcist hvilke produkter skal jeg sælge
2. Hvem er mine kunder 
3. Hvordan skal jeg ca. gribe salget an.

Hvis du ikke kan svare på disse 3 elementære spørgsmål, så er det for tidligt at gå i banken og bede om finansiering.

Nogle har håndgribelige idéer om at sælge konkrete produkter, som de kender til fra deres tidligere erhverv.
De får som regel hurtigt etableret en konkret plan, eller opgiver deres forehavende.
Nogle har idéer om at importere og sælge produkter, der relaterer sig til deres hobby.
De bruger som regel megen tid på at få økonomi i deres drøm. Nogle lykkes, og de fleste oplever et personligt boost når de begynder at undersøge og arrangere møder.
Ofte medfører aktiviteten at de skaffer sig et helt almindeligt job, fordi de er kommet op i gear. 
Nogle har tanke om at starte en udvikling og produktion af en opfindelse som de har gået og tumlet med. Ofte bruger de megen tid på deres opfindelse, og overraskende mange lykkes. Flere glemmer dog at checke om produkterne eksisterer i forvejen.
Meget ofte taber opfinderen energi når ´dimsen´ er udviklet. Derefter kaster de sig ud i et nyt udviklingsprojekt i stedet for at sælge deres produkt 

Det er som regel en overkommelig og spændende opgave at være sparringspartner for disse 3 iværksættertyper. Der er konkrete produkter at forholde sig til, og smittende enthusiame. Iværksætterens muligheder og problemer er derudover velbeskrevne i de første kapitler i enhver lærebog på handelsskolen.

Det er en større udfordring af være sparringspartner til de, der ønsker at markedsføre sig selv som et produkt.
Mange seniorer har en bred erhvervserfaring indenfor erhvervslivet, og vil gerne hjælpe små og mellemstore virksomheder, med de problemer de har.
Flere ønsker at være personalerådgivere som HR konsulenter, der kan spare med hvem som helst om hvad som helst.
Derudover ser vi en hel bølge af personer, der vil hjælpe folk med indretning, alternativ behandling og coaching i hvordan man skal leve sit liv.
I dette evalueringsprojekt er der ikke lavet beregninger på om iværksættere har større succes for at lykkes når de sælger konkrete produkter, end når de forsøger at sælge sig selv som et produkt. Subjektivt opfatter flere projektledere og deres evaluatorer, at succesraten er ´fifty - fifty´.  Det er dog en kendsgerning, at det er en større markedsføringsmæssig udfordring at sælge sine egne ydelser, hvis man ikke kan fortælle, hvad de består af. Kun få vil reflektere på følgende annoncetekst:
´Fortæl mig hvad dine problemer er, og jeg løser dem for dig. Timepris 800kr+moms´
Hvis man skal sælge sig selv, så er det vigtigt at kunden har tillid til én.
Derfor bruger de mest succesrige megen tid på at være opsøgende og udvide deres netværk. Andre skriver artikler og holder foredrag.
Formålet er, at så mange som muligt skal lære én at kende, så de kan få tillid til ens person.
Nogle har det bedre med udvikle konkrete produkter, som de kan markedsføre som døråbnere. Derved kan kunden lære dem at kende, og dermed få tillid til personen.
Jeg mødte en revisor, der fik nye kunder ved at sælge to timers vejledning i ´Personalets skattemæssige frynsegoder´. En alternativ behandler fik faste kunder ved at lave rygestopkurser. En virksomhedskonsulent fik faste kunder ved at fortælle om EU´s støtteordninger osv.

Nogle er meget gode til at promovere sig selv via netværk og medier; men de er svære at hjælpe for eksterne rådgivere med mindre der er tale om deciderede spindoktorer eller medierådgivere. Det er lettere at få hjælp til at udvikle og sælge døråbnere. 
For en dør åbner er et ganske almindeligt og letforståeligt produkt med stor kundeappeal. 

Hvis du overvejer, at starte som selvstændig, så kontakt det officielle iværksættercenter i dit område. Disse centre kaldes for tiden for ´væksthuse´. Du kan ringe til 70151618 og få informationer om væksthuset i dit område.

I det følgende vil du finde opgaver der skal hjælpe dig til at beskrive dine produkter,
hvad enten der er tale om konkrete produkter eller serviceydelse.
Du vil også finde opgaver, der omhandler dine egne muligheder for at udvikle og levere dem.  

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter