Den uopfordrede ansøgning - Hvordan Når dine
produkter er defineret, så skal de sælges, således at du kan få et job.
Jeg vil i
det følgende gennemgå forskellige måder til at komme igennem med din uopfordrede
ansøgning.
´Guru´
metoden
For nogle
kan det være meget svært at definere, hvilken merværdi de kan skabe i en
virksomhed. Hvis man har været kontorchef i miljøministeriet eller jobkonsulent
i en kommune, hvad er det så lige for et produkt, man kan tilbyde en virksomhed?
Så hvis
du gennem længere tid har sloges med din coach og navnlig med dig selv uden at
kunne definere præcist, hvilken forskel du kan gøre i en virksomhed, så kan du
overveje at bruge ´Guru´ metoden.
´Guru´
metoden går ud på at arbejdsgiveren skal få tillid til din person.
Så
selvom du ikke kan definere et præcist produkt, så kan du bringe dig i en
situation, hvor en potentiel arbejdsgiver kan få tillid til dine personlige
evner.
Med
´guru´ metoden menes derfor, at det er dig som person, der markedsføres og
ikke deciderede produkter. Lidt ligesom den kloge kone eller en guru, der kan
hjælpe med en bred vifte af virksomhedens problemer indenfor et felt.
Når Per
Arnoldi kan lave udstillinger, TV programmer og koordinere udsmykningen af et
operahus, så er det fordi personen Per Arnoldi er markedsført som en guru på
kulturfeltet.
Når Ulrik
Wilbek tilbydes lederjob i virksomheder og et borgmester kandidatur ved siden af
sin træner karriere, så er der tale om det samme.
Nemlig at der er tillid til
deres person.
Hvis folk
skal have tillid til din person, så er det selvsagt en fordel, at de ved at du
eksisterer, og hvad du står for. For at kunne agere i dette felt er det derfor
vigtigt, at du har et bevidst forhold til, hvordan dine potentielle
ansættelsesvirksomheder kan lære dig at kende.
De
ledige, jeg har sparret med, har primært ageret ud fra, at folk kan få tillid
til din person på 4 måder:
- De
kender dig
-
Andre kender dig, og kan anbefale dig
- De
kommer til at kende dig
- Du
er en ´kendis´
Når man
taler om at mange jobs fås ved at udnytte sit netværk, så er det, fordi nogle
har været gode til, at agere ud fra ovennævnte 4 punkter.
I de
socialfondsprojekter og sparringer som IMC har gennemført er der dog maksimalt
tale om at 10% har opnået job på denne måde.
Men for nogle er det en god mulighed. Jeg vil derfor uddybe den i det følgende:
Ad. 1 De
kender dig og Ad. 2. Andre kender dig, og kan anbefale dig.
Det er
selvfølgelig en god idé, at kontakte de steder og personer du kender.
Lad dog
endelig være med at forestille dig, at de skal give dig et job, fordi du har
brug for et, og fordi de måske skylder dig en tjeneste.
Mange har
oplevet store skuffelser og nedværdigende situationer for begge parter med et
sådant udgangspunkt. De fleste der har oplevet positive resultater ved at
kontakte deres netværk, har grebet det anderledes an.
De har ringet til deres
kontakter og spurgt om de må give en kop kaffe, fordi de har nogle planer for
deres fremtid, og fordi de trænger til at drøfte det med en person, hvis
dømmekraft de altid har haft tillid til.
På mødet fortæller de, at de gerne vil
arbejde med ´dette eller hint´, og at de har overvejet virksomheder ad typen
A,B,C. Nu vil de gerne tale med nogen om, hvordan ´sådan noget´ skal tænkes, og
hvordan det kan gribes an.
De fleste
mennesker vil meget gerne hjælpe, hvis der er et konkret problem de kan hjælpe med.
Ikke sjældent kan beskrivelsen af ens idéer blive skærpet gennem sådanne
samtaler, ligesom flere har
opnået at deres netværks ven har banet vejen til afgørende jobsamtaler.
Ad. 2 De
kommer til at kende dig
Under
dette punkt kommer jeg altid til at tænke på mine mange kontakter indenfor forsikringsverdenen. De spiller golf, sejler og er med i diverse loger
for at andre skal kende og få tillid til deres person, således at de kan sælge
deres produkter til dem.
Dette er
også en mulighed for dig! Og overraskende mange har faktisk haft held med dette.
Andre kan ikke udholde tanken; men har det godt med involvere sig i seriøse faglige
seminarer, opsøge projekter og være aktive erhvervspolitiske tiltag i
erhvervsråd etc.
Husk at
selve energien i jobsøgningen er en af de vigtigste faktorer for at lykkes.
Når man
handler, så åbnes der døre. Hvis man ikke handler, så ruster selv det bedste
netværk med foruroligende hast.
Ad. 4 Du
er en ´kendis´
Per
Arnoldi og Ulrik Wilbeks fordel er, at de er kendte personer.
Ole
Grünbaum hævdede engang, at det er ganske let at blive en kendt person i
Danmark, og det er jeg enig i. I hvert tilfælde hvis man ønsker, at blive kendt
indenfor et snævert fagområde. Flere af mine sparringspartnere har haft succes
med at skrive artikler til fagblade og/eller lokalaviser.
Nogle henvender sig
til en journalist med et emne som journalisten så skriver om. Husk at
journalisten helst vil skrive en god historie. Så tænk på i hvilken sammenhæng
dit emne bliver brugt på en sjov og spændende måde.
Det giver nemlig flere artikler/TV klip.
Nogle er
med i en erhvervs- eller faglig forening, der laver en konference / åbner en
udstilling etc. hvor de selv sidder med i ekspertpanelet.
Nogle
hjælper internetsalgs- / informationssteder med ulønnede artikler.
Det er
overraskende, hvor hurtigt læserne / tilskuerne anser dig for at være en
virkelig kapacitet på det givne felt, også selvom du ´blot´ er almindeligt
velorienteret.
Der er
ligeledes overraskende, hvordan et en enkel artikel eller et klip i TV kan være
mere værd end 10 års arbejde som chef i forskellige virksomheder.
Prøv
selv! men husk at orientere din A-kasse, hvis det du foretager dig kan vedrøre
din rådighed for job, eller kan anses for at være en kommerciel aktivitet.
Spørg
hellere din A-kasse en gang for meget end for lidt.
Guruen
som den personlige rådgiver
Både
virksomheder og privatpersoner omgiver sig i hverdagen med rådgivere.
Ikke
nødvendigvis specialister, men nogen der ved lidt mere end os selv på et givent
felt.
Vi tager
familiens Hi Fi enthusiast med ud og købe stereoanlæg.
Vi spørger cykel
entusiasten om hvilken cykel vi skal købe etc.
I mere professionelle sammenhænge
henvender vi os til vores familielæge for at kunne guide os i forhold til
sundhedssystemet.
De få, der er heldige at arve en formue, bruger deres
bankrådgiver til lave nogle indledende pejlinger i forhold til investeringer.
I Type 1,
der primært består af dygtige og erfarne personer, der er blevet til
generalister, møder jeg mange, der gerne vil have en lignende rådgiverfunktion
overfor små og mellemstore virksomheder.
De mener, at de har en omfattende viden
og mange erfaringer, der kan gøre en forskel for små og mellemstore
virksomheder.
Jeg møder
også en del, der ridder på HR / Coaching bølgen, og gerne vil hjælpe ansatte
eller privatpersoner med at folde deres potentiale ud.
I begge
tilfælde ønsker den ledige, at få en rolle overfor virksomheden eller dens
ansatte, der minder om familielægens eller bankrådgiverens.
Problemet er blot,
at virksomheden eller dens ansatte, normalt kun giver fremmede lov til at få en
sådan rolle i to tilfælde. Enten fordi de har et akut problem, eller fordi de
har tillid til din personen og ønsker at inddrage dig i nogle mere langsigtede
løsninger.
Du skal
derfor vælge en strategi, der medfører at de kommer til at kende dig.
Produkter som indgang til
personlig rådgivning
Man kan godt komme tæt på virksomhederne
gennem salg af produkter, således at man kan vise virksomheden, at man er deres
tillid værdig.
Den sætning jeg har hørt oftest i mine sparringer er sætningen:
´Hvis jeg da bare kunne komme i spil, så ville de hurtigt finde ud af, hvad jeg
kan´.
Nogle
gode målrettede produkter med stor synlighed, har i mange tilfælde været
døråbneren, der skabte et varigt job.
Lad mig
give et par eksempler:
En
projektdeltager, der netop havde fået job, fortalte det malende således: ´Jeg
tænkte en lille let forståelig ting ud, som de virkelig havde brug for, alle
sammen. Og det var helt utænkeligt, at der ikke var en eller anden, der ville
sige, ja tak. Og da jeg først var brudt gennem muren, og virkelig foldede mig
ud, ja så var hullet simpelthen for lille til, at de kunne få mig ud igen´.
Et
ægtepar var ledere af hver sin virksomhed, og ville gerne lave noget sammen.
De åbnede
en butik med alternativ behandling. Butikken kunne hjælpe folk, der havde ´ondt
i livet´ og/eller ondt i kroppen. De lærte sig en stribe tekniker på den mest
seriøse måde, således at de kunne hjælpe kunderne med hvad som helst. De havde
tidligere vist, at de var dygtige ledere og forretningsfolk, så hele setup´et
var tip top:
´Kom til os og vi hjælper dig med de problemer du har´.
Det
eneste problem var dog, at de ikke fik særligt mange kunder.
Kunderne
begyndte først at komme, da de begyndte at specificere en letforståelig
produktlinie.
Rygestopkursus, Slankkursus, Special kursus for Bøsser, Specialkursus for
golfspillere etc. Disse konkrete produkter var nøglen til at få lov til at
komme tæt på kunderne, og vise at de var deres tillid værd, således at de kunne
få lov til at være deres rådgivere videre frem i livet.
Markedsføring af dine kompetencer som
produkter
Hvis du
først har specificeret dine kompetencer som produkter, så er du i stand til at
anvende almindelige markedsførings teknikker. Der er mange statistikker, der
fortæller hvilken respons, du kan forvente at få ved at anvende forskellige
metoder. Der er også megen viden om hvilke typer af produkter, der egner sig til
hvilke markedsføringskanaler.
Hvis du
vil tilbyde rengøring af kontorlokaler, så kan annoncering være en god ting.
Hvis du
er specialist i at styre en reaktorkerne på et atomkraftværk, så glem annoncerne
og gå mere målrettet til værks med personlig henvendelse til de virksomheder,
der arbejder med netop det.
Faktisk
er det ikke så svært at vælge mellem nedenstående markedsføringskanaler:
Annoncer
Det har
undret mig, at jeg ikke er stødt på ét eneste initiativ, der har forsøgt at få
ledige i job ved at annoncere på traditionel vis. I enkelte tilfælde har
projekter eller skoler lavet samlede annoncer over grupper af ledige; men jeg er
ikke bekendt med nogle, der markedsfører enkeltpersoner via traditionelle
annoncer.
Hvis man
mener, at ens arbejdsevne er lige så meget værd som ens brugte bil eller
sommerhus, så kunne en annonce vel ikke være en uoverstigelig udgift.
Køge
Handelsskole har i projektet ´Kursskifte´, haft stor succes med at anvende
elektronisk direct mail på baggrund af Kraks virksomhedsdatabase.
25% af
alle virksomheder har svaret. 9% har ønsket at gemme ansøgningen og en deltager
udtaler, at det for vedkommende medførte 4 jobsamtaler, der resulterede i 1.
job.
Det
statistiske materiale i projektet er dog begrænset, idet projektet havde 14
deltagere.
Det er min opfattelse, at projektet har peget på en marketingskanal,
der med fordel kan afprøves yderligere.
Bred rundsending af uopfordrede ansøgninger
På en
almindelig god direct mail kampagne kan man forvente mellem 1% og 2% respons.
Ikke kunder men respons.
Hvis du
laver en bred rundsending, og hvis du gør det godt, så kan du derfor forvente,
at 98 ud af 100 smider dit materiale i skraldespanden.
Du bør derfor kun
anvende denne form, hvis du har et produkt, der henvender sig til en bred
udefinerlig vifte af virksomheder. F.eks. rengøring, forefaldende kontorarbejde
eller bogføring.
Hvis du
har et sådant produkt, kan det til gengæld være en god idé.
De fleste
starter med ét postnummer, og ikke sjældent der hvor de selv bor, så transporten
til arbejdet bliver kortest mulig.
Mårettet business til business henvendelse
De fleste
vælger, at målrette deres ansøgninger til virksomheder, hvor de i særlig grad
forventer, at der er brug for deres ekspertise.
I en god
business to business kampagne kan du forvente, at der er ca. 20% respons.
Der
medfører, at der er 4 der smider dit materiale væk, for hver der kontakter dig.
Hvis du
skal opnå 20% respons, så er det vigtigt, at dit budskab er klart, og at det
kan være svaret, på et konkret behov i de virksomheder du henvender dig til.
Hvis du
har været på et godt jobsøgningskursus med en god coach, så har du formentlig
fået udarbejdet det, man kalder for et ´udvidet visitkort´.
Dvs. en brochure
lignende folder der beskriver, hvad du i særlig grad
kan hjælpe hvem med. Denne folder skal justeres til de brancher
du sender dit materiale til, så virksomhederne tydeligt kan forestille sig, hvad
du kan hjælpe netop dem med. Husk at need to have er lettere at sælge
end nice to have, og husk at gennemgå dine produkter for denne
problemstilling.
I et
socialfondsprojekt afholdt af Colorweb i Hillerød, argumenterede en tidligere
marketingchef for denne metode med ordene:
´Sidste
år prøvede jeg at sende mere end hundrede ansøgninger. Uden held. Jeg fremsendte
en beskrivelse af mig selv og mit C.V. Når jeg så fik mere end 100 afslag, så
var det som om, at det var mig, der var noget galt med. At de simpelthen
ikke kunne li´ mig. Jeg tror ikke, at der er nogen, der kan klare det i
længden, og jeg gik ærlig talt ned på det.
Når jeg
nu har opdelt mig selv i produkter, så er det næsten som at være selvstændig.
Det er jo
ikke alle, der har brug for at få fældet træer eller købe nye biler lige netop
når de får brochuren vel. Derfor er det også fair, at jeg får 4 afslag, hver
gang der er en der vil tale med mig. Hvis jeg får for mange afslag må jeg ændre
mit produkt eller definere målgruppen bedre.
Det vigtige er, at jeg nu beholder
min selvtillid og mit drive. Og når alt kommer til alt, så skal jeg jo ikke have
mange kunder, jeg skal kun have ét job!´
Som i
alle andre business to business kampagner er det en god ting at ringe til
virksomhederne både før og efter fremsendelsen af materiale.
Nogle
kan have svært at ringe op når produktet til syvende og sidst omhandler en
konkrakt på et arbejde, som de selv skal udføre.
Nogle fortæller, at det har
hjulpet dem at tænke på opringningerne som om de var selvstændige, der skulle
sælge en ydelse. Også selvom de blot ønskede et almindeligt lønmodtager job.
Nogles vej til fastansættelse har derfor også gået over en indledende kontrakt
på en konsulentopgave.
Arbejdsmarkedsstyrelsens evaluering af seniornetværk, fremhæver at seniorernes
mulighed for med stor energi at ´sælge´ hinanden overfor virksomhederne er en af
de vigtigste faktorer i de job, der skabes i sådanne netværk.
Så hvis
du ikke kan lide at ringe op selv, så er et sådant netværk måske en god ting.
Men se
netværket godt an. Vælg ikke de netværk der bekræfter hinanden i at ingen
seniorer kan få job, fordi de bliver siet fra p.g.a. cpr. nummeret.
De gode
seniornetværk har vist, at det ikke passer.
Flere netværk går også i den
fælde, at selve netværket, og alle de titler man kan få der, bliver det vigtige i
stedet for jobsøgningen.
´Jeg er ikke ledige i dén forstand. Jeg er valgt som aktivitetsformand i vores
seniornetværk´!?
I et godt
netværk har formanden ofte lige fået job, og er trådt ud!
Personlig fremmøde
I nogle brancher kan det være en god idé at møde personligt frem.
Det gælder ikke mindst i forbindelse med jobfunktioner, hvor man skal have med mennesker og
kunder at gøre.
I andre
brancher og jobfunktioner virker det forstyrrende og ubehøvlet at møde op.
Det
kommer også an på, hvordan du er som person.
Om du går ind i folk ´med træsko
på´, eller det modsatte.
Hvis du er rigtig god til at tale med folk, og ser
præsentabel ud, så er der jo ikke nogen grund til at skjule det.
Især da
ikke hvis disse parametre er vigtige i jobbet.
Aktivering
Når
aktivering er repeteret i dette afsnit, så er det fordi aktiveringsmulighederne
kan udnyttes offensivt i jobsøgning. Mange har en defensiv holdning til
aktivering, og er bange for ´ hvad de nu finder på at sætte mig til´. Men
selvom beskæftigelsessystemet stiller mange krav, så giver de også nogle gode
muligheder.
Flere
seniorer har svært ved at se sig selv i en jobtræning eller praktik.
Hvad skal
de dog oplæres til, tænker de. Flere er så dygtige, at de kan oplære
virksomhederne i stedet. For mig at se er ordningerne gode; men det er deres
navn, der ´skurrer´ i ørerne på erfarne og veluddannede folk. Jeg kan godt lide
at tænke på ordningerne som et ligeværdigt møde mellem en ledig, der har noget
at byde på og en potentiel arbejdsgiver. Hvis man er selvstændig, så lejer man
måske en dyr stand på en messe for at synliggøre sig. Som ledig har man i
stedet mulighed for at investere i sin fremtidige karriere ved at lave et prøve
samarbejde med en arbejdsgiver.
Prøveperioden går jo begge veje, og det er langt fra alle arbejdsgivere, der
lever op til en garvet seniors forventninger. Hvis prøveperioden skal udnyttes
godt, så er det vigtigt, at du ikke blot skal ´hjælpe til´. Der skal være en
plan for hvilket emne, projekt eller hvilke arbejdsfunktioner i vil arbejde
sammen om og hvordan. Der skal også ligge en aftale om hvilke succeskriterier på
det arbejdsmæssige område, der vil kunne føre til en ansættelse.
De personlige
forhold kan det selvfølgelig være svært at lave aftaler om.
Arbejdsmarkeds Styrelsen rapport vedrørende seniornetværk, fraråder anvendelsen
af Virksomhedspraktik, fordi den virker forvridende på arbejdsmarkedet.
Samtlige
interviewede AF medarbejder udtaler dog, at Virksomhedspraktik ordningen er den
ordning, der medvirker til, at flest ledige seniorer kommer i arbejde.
IMC´s
erfaringer er helt i tråd med AF medarbejdernes, og vi er også enige i at
seniorernes egen holdning til at ´komme i praktik´ er den største barriere for
en succesrig udnyttelse af denne mulighed.
Når du
har fundet ud af, hvad du har at tilbyde og til hvem, så kan det således være en
god idé, at kontakte en virksomhed og anvende en virksomhedspraktik som
døråbner.
|