Den uopfordrede ansøgning - Hvorfor Når
uopfordrede ansøgninger i stigende grad anvendes til jobsøgning, så skyldes det
2
forhold:
- Hvis
først en virksomhed har sat en job annonce i avisen, så vil de gerne kunne
vælge mellem alle interesserede ansøgere. Ved at søge på annoncen bringer
man sig derved i en konkurrence, hvor høj alder ikke nødvendigvis er en
fordel
Virksomheden ønsker selvsagt
den bedst mulige kandidat inden for den givne lønramme, også selvom en mindre
kvalificeret kandidat sagtens kan udføre jobbet, og her kan alderen, og de
omstændigheder der kan følge med, være årsag til at man bliver nr. 2.
Hvis du fremsender en
uopfordret ansøgning, så har du ikke nogen konkurrenter, hvis dit budskab er
godt!
-
Ligesom vi selv kan få ideer når vi ser reklamer, så kan virksomheder
selvsagt også få ideer til nye aktiviteter ved at se gode uopfordrede
ansøgninger. For mange har dét været vejen til job.
Ved at
fremsende uopfordrede ansøgninger kan du være heldig, at virksomheden netop skal
bruge sådan en som dig.
Hvis det ser ud som om, at du kan udfylde jobbet, så
slipper de for at sætte et ressource krævende ´ansættelses-maskineri´ i værk,
og du slipper for konkurrencen.
En
tidligere leder formulerede det således:
´Hvis et
autoværksted har sat en annonce i avisen efter en ny mekaniker, så vil de gerne
have Danmarks bedste mekaniker, hvis det er muligt.
Det vil de selvom han primært skal
lave standard service. Hvis du derimod står en frostkold morgen, og din bil ikke
kan starte, så er du fuldkommen ligeglad med om det er verdens bedste mekaniker,
der kommer dig til hjælp, blot han kan får bilen i gang. Det er dét der er
dit behov.´
Hvis du
sender en god uopfordret ansøgning af sted, så kan det være, at du netop dækker
opstået behov.
Nogle
mener dog, at uopfordrede ansøgninger er ´ligesom at skyde med spredhagl´, og
er det godt?
Nej det
er det sjældent!
Jeg har
tidligere beskrevet et projekt fra Hillerød, der viser, at man skal være meget
målrettet i sin ansøgning. Hvordan hænger det nu sammen?
For at
kunne svare på det, må vi lige dvæle ved de mange, mange uopfordrede ansøgninger
jeg har læst. Flere seniorer, der har haft betroede stillinger, mener i
starten af deres ledighed, at det næsten er under deres værdighed at søge
stillinger.
De er vant til, at blive head huntet og ´alle´ må jo vide, hvor gode
de er.
De er ganske stolte af deres karriereforløb, og det kan ses på deres
ansøgninger.
Alt for
ofte ligner deres uopfordrede ansøgninger derfor en fremsendelse af et ordinært
C.V. med den skjulte hensigt ´se hvor god jeg HAR været.
I må da kunne finde på
noget at bruge mig til?
Jeg har
aldrig hørt en assurandør sælge forsikringer på den måde:
´Vi har
en række forsikringer, kan du ikke finde på noget at bruge dem til ?´
Det er
langt fra målrettet nok!
En
kvindelig mellemleder udtrykte det således:
´Jeg er
vild med økologi; men når jeg er henne i brugsen, så køber jeg da ikke en vare,
bare fordi den er økologisk, hvis den slet ikke skal bruges, i den ret vi skal
have til aftensmad! Hvis butikken derimod har en opskrift på en spændende ret,
hvor de økologiske varer kan bruges, så kan det godt være, at jeg køber dem, og
laver den ret i stedet for den ret, jeg oprindeligt havde planlagt´
Disse
citater underbygges af erfaringer fra socialfondsprojekter gennemført af AOF i
Vejle, Rødkilde Teater højskole, HK i Køge, GEU København, IMC i Farum og
Colorweb i Hillerød, rapporten ´Fra det grå guld til seniorressource´ udarbejdet
af A2B i Hillerød og evaluering af ordningen Seniornetværk af Arbejdsmarkeds
Styrelsen.
Det ser
ud til at være afgørende, at du formår at finde ud af hvilke produkter, der kan
udkrystaliseres fra dit C.V. Disse potentielle produkter skal gennemtænkes
således, at man får beskrevet hvilken merværdi, du kan være for hvilke
virksomheder, samt hvilket behov du dækker. Du kan således godt rumme
flere produkter, der dækker forskellige behov i forskellige virksomheder.
Det er
vigtigt at gøre sig klart, at virksomhederne er fuldkommen ligeglad med dig som
person, for de kender dig jo ikke! Det er hvilket behov, du dækker, og hvilken
merværdi du kan skabe, der er afgørende for, om du får jobbet.
Din
arbejdskraft er en vare, så i den henseende kan din personlige produktudvikling og
salgsindsats sammenlignes med de fleste andre virksomheders.
Når du
har kalkuleret den optimale kombination af de produkter, du brænder for, og de
der har det største markedspotential, så skal du, helt konkret, udsøge
potentielle ansættelsesvirksomheder.
Flere
socialfondsprojekter og interview med AF medarbejdere viser, at det er selve
energien i et målrettet salgsarbejde, der er afgørende
for succes.
Hermed
bliver dine uopfordrede ansøgninger ikke til ´spredhagl´; men til meget
målrettede salgskampagner !
AF
interview og Arbejdmarkeds Styrelsens rapport over seniornetværk påpeger
salgsindsatsens betydning. GEU´s Socialfondsprojekt ´Seniorer skaber vækst´,
påpeger at salgsindsatsen skal have en bærende idé. Denne idé er i GEU´s
tilfælde at virksomhederne skal udvikle og ændre sig for at klare fremtidens
krav. Salgsindsatsen skal identificere dette behov i virksomhederne og matche
behovet med den lediges kompetencer. GEU opnår ad den vej at 60% opnår ordinær
ansættelse.
Yderligere 20% er på evalueringstidspunktet i løntilskuds job eller i ad hoc
konsulentstillinger.
Andre
projekter har andre bærende ideer; men det er tilsyneladende vigtigt, at du ikke
blot udviser høj energi; men at denne energi er målrettet
virksomhedernes behov, samt at udgangspunktet for initiativet er dine ege
kompetencer.
Egentlig
burde det ikke være nogen overraskelse, for rapporter om iværksætteri viser, at
en energisk målrettet afsætning af gennemarbejdede produkter som kunderne har
brug for, er det, der skal til for at opnå succes.
Mere
overraskende er det måske, at de fleste deltagere i projekter pointerer, at det
er meget vigtigt at have en god sparringspartner, der kan diskutere nye vinkler
og hjælpe med planlægning.
Mange
ledige udtaler således, at en god sparringspartner har været den direkte årsag
til, at de fik job.
Selv
tidligere markedsføringschefer i store virksomheder kan have meget svært ved at
se, hvilke produkter de selv rummer.
Når de derimod først har fået hjælp til at
definere, hvilke produkter, der kan defineres ud fra deres C.V., samt fået
defineret målgrupperne for disse produkter, så kan de bruge al deres omfattende
markedsførings viden til at skaffe sig et job.
|