EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Tilbage i job · den uopfordrede ansøgning - hvorfor

 
 

 Den uopfordrede ansøgning - Hvorfor

Når uopfordrede ansøgninger i stigende grad anvendes til jobsøgning, så skyldes det 2 forhold:

  1. Hvis først en virksomhed har sat en job annonce i avisen, så vil de gerne kunne vælge mellem alle interesserede ansøgere. Ved at søge på annoncen bringer man sig derved i en konkurrence, hvor høj alder ikke nødvendigvis er en fordel

Virksomheden ønsker selvsagt den bedst mulige kandidat inden for den givne lønramme, også selvom en mindre kvalificeret kandidat sagtens kan udføre jobbet, og her kan alderen, og de omstændigheder der kan følge med, være årsag til at man bliver nr. 2.

Hvis du fremsender en uopfordret ansøgning, så har du ikke nogen konkurrenter, hvis dit budskab er godt!

  1. Ligesom vi selv kan få ideer når vi ser reklamer, så kan virksomheder selvsagt også få ideer til nye aktiviteter ved at se gode uopfordrede ansøgninger. For mange har dét været vejen til job.

Ved at fremsende uopfordrede ansøgninger kan du være heldig, at virksomheden netop skal bruge sådan en som dig. 
Hvis det ser ud som om, at du kan udfylde jobbet, så slipper de for at sætte et ressource krævende ´ansættelses-maskineri´ i værk, og du slipper for konkurrencen.

En tidligere leder formulerede det således:

´Hvis et autoværksted har sat en annonce i avisen efter en ny mekaniker, så vil de gerne have Danmarks bedste mekaniker, hvis det er muligt. 
Det vil de selvom han primært skal lave standard service. Hvis du derimod står en frostkold morgen, og din bil ikke kan starte, så er du fuldkommen ligeglad med om det er verdens bedste mekaniker, der kommer dig til hjælp, blot han kan får bilen i gang. Det er dét der er dit behov.´

Hvis du sender en god uopfordret ansøgning af sted, så kan det være, at du netop dækker opstået behov.

Nogle mener dog, at uopfordrede ansøgninger er ´ligesom at skyde med spredhagl´, og er det godt? 

Nej det er det sjældent!

Jeg har tidligere beskrevet et projekt fra Hillerød, der viser, at man skal være meget målrettet i sin ansøgning. Hvordan hænger det nu sammen?

For at kunne svare på det, må vi lige dvæle ved de mange, mange uopfordrede ansøgninger jeg har læst.  Flere seniorer, der har haft betroede stillinger, mener i  starten af deres ledighed, at det næsten er under deres værdighed at søge stillinger. 
De er vant til, at blive head huntet og ´alle´ må jo vide, hvor gode de er. 
De er ganske stolte af deres karriereforløb, og det kan ses på deres ansøgninger.

Alt for ofte ligner deres uopfordrede ansøgninger derfor en fremsendelse af et ordinært C.V. med den skjulte hensigt ´se hvor god jeg HAR været. 
I må da kunne finde på noget at bruge mig til?

Jeg har aldrig hørt en assurandør sælge forsikringer på den måde:
´Vi har en række forsikringer, kan du ikke finde på noget at bruge dem til ?´

Det er langt fra målrettet nok!

En kvindelig mellemleder udtrykte det således:
´Jeg er vild med økologi; men når jeg er henne i brugsen, så køber jeg da ikke en vare, bare fordi den er økologisk, hvis den slet ikke skal bruges, i den ret vi skal have til aftensmad! Hvis butikken derimod har en opskrift på en spændende ret, hvor de økologiske varer kan bruges, så kan det godt være, at jeg køber dem, og laver den ret i stedet for den ret, jeg oprindeligt havde planlagt´   

Disse citater underbygges af erfaringer fra socialfondsprojekter  gennemført af AOF i Vejle, Rødkilde Teater højskole, HK i Køge, GEU København, IMC i Farum og Colorweb i Hillerød, rapporten ´Fra det grå guld til seniorressource´ udarbejdet af A2B i Hillerød og evaluering af ordningen Seniornetværk af Arbejdsmarkeds Styrelsen.

Det ser ud til at være afgørende, at du formår at finde ud af hvilke produkter, der kan udkrystaliseres fra dit C.V. Disse potentielle produkter skal gennemtænkes således, at man får beskrevet hvilken merværdi, du kan være for hvilke virksomheder, samt hvilket behov du dækker. Du kan således godt rumme flere produkter, der dækker forskellige behov i forskellige virksomheder. 

Det er vigtigt at gøre sig klart, at virksomhederne er fuldkommen ligeglad med dig som person, for de kender dig jo ikke! Det er hvilket behov, du dækker, og hvilken merværdi du kan skabe, der er afgørende for, om du får jobbet.

Din arbejdskraft er en vare, så i den henseende kan din personlige produktudvikling og salgsindsats sammenlignes med de fleste andre virksomheders.    

Når du har kalkuleret den optimale kombination af de produkter, du brænder for, og de der har det største markedspotential, så skal du, helt konkret, udsøge potentielle ansættelsesvirksomheder.

Flere socialfondsprojekter og interview med AF medarbejdere viser, at det er selve energien i et målrettet salgsarbejde, der er afgørende for succes.

Hermed bliver dine uopfordrede ansøgninger ikke til ´spredhagl´; men til meget målrettede salgskampagner !

AF interview og Arbejdmarkeds Styrelsens rapport over seniornetværk påpeger salgsindsatsens betydning. GEU´s  Socialfondsprojekt ´Seniorer skaber vækst´, påpeger at salgsindsatsen skal have en bærende idé. Denne idé er i GEU´s tilfælde at virksomhederne skal udvikle og ændre sig for at klare fremtidens krav. Salgsindsatsen skal identificere dette behov i virksomhederne og matche behovet med den lediges kompetencer. GEU opnår ad den vej at 60% opnår ordinær ansættelse.
Yderligere 20% er på evalueringstidspunktet i løntilskuds job eller i ad hoc konsulentstillinger.

Andre projekter har andre bærende ideer; men det er tilsyneladende vigtigt, at du ikke blot udviser høj energi; men at denne energi er målrettet virksomhedernes behov, samt at udgangspunktet for initiativet er dine ege kompetencer. 

Egentlig burde det ikke være nogen overraskelse, for rapporter om iværksætteri viser, at en energisk målrettet afsætning af gennemarbejdede produkter som kunderne har brug for, er det, der skal til for at opnå succes.

Mere overraskende er det måske, at de fleste deltagere i projekter pointerer, at det er meget vigtigt at have en god sparringspartner, der kan diskutere nye vinkler og hjælpe med planlægning.
Mange ledige udtaler således, at en god sparringspartner har været den direkte årsag til, at de fik job.

Selv tidligere markedsføringschefer i store virksomheder kan have meget svært ved at se, hvilke produkter de selv rummer. 
Når de derimod først har fået hjælp til at definere, hvilke produkter, der kan defineres ud fra deres C.V., samt fået defineret målgrupperne for disse produkter, så kan de bruge al deres omfattende markedsførings viden til at skaffe sig et job.
 

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter