|
Opgave
2
I
opgave
1
skulle du placere dig selv på en linie mellem
forskning/undersøgelser og kundepleje-support.
I denne opgave indfører vi endnu en dimension.
Det gør vi, fordi hvert område har medarbejdere der udvikler,
leder, administrerer og drifter feltet.
I en forskningsenhed kan der f.eks. være nogle der tænker faglig
udvikling, nogle der skaffer penge, nogle der leder og koordinere
aktiviteter, og så men også laboranter, der laver dagligt
rutinearbejde.
I en salgsenhed kan der være nogle, der udarbejder nye
salgsmetoder, nogle der laver materiale, nogle der stemmer
dørklokker, og nogle der tager mod ordrer.
Du
skal nu, med et tal fra 1-10, angive dine personlige evner i
hvert felt.
Du bestemmer selv om nogle kolonner er sammenfaldende på dit
område.
Nogle kan f.eks. have svært ved at skarpt at skelne mellem
organisering og ledelse; mens andre kan se sig selv som et
organisatorisk talent snarere end en daglig leder af en afdeling med
forefaldende ´bøvl´ og brandslukning.
Hvis du er i tvivl om den nøjagtige forståelse af et felt, så
beslut dig for din egen fortolkning. Hvis du mener, at opsøgende
salg hører til salg-drift, så sætter du dit tal der.
Det vigtige er at du finder plads til dine stærke sider i skemaet.
Interne funktioner i en virksomhed repræsenterer også produkter,
der skal udvikles, sælges og supporteres.
Hvis du er god til at coache andre, er der også her tale om et
produkt, der kan udvikles og sælges; men spørgsmålet er om du er
den, der laver momsregnskabet? brochuren? eller om du udelukkende er
den, der taler med kunderne?
Hvis skemaet ikke kan rumme dine stærke sider, så har du
formentlig mere tværgående talenter, som du bør beskrive og
debattere med en rådgiver.
|
Drift
|
Administration
|
Organisering
|
Ledelse
|
Idéudvikling
|
Forskning-undersøgelser
|
|
|
|
|
|
Konceptudvikling
|
|
|
|
|
|
Produktudvikling
|
|
|
|
|
|
Markedsføring
|
|
|
|
|
|
Salg
|
|
|
|
|
|
Kundepleje-support |
|
|
|
|
|
|
|