EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Personlig afklaring · den personlige værktøjskasse

 
 

Opgave 1

Langt de fleste virksomheder, offentlige som private, har medarbejdere, der arbejder med nyudvikling, klargøring af produkter, salg og markedsføring og kundepleje.
Hvis du er selvstændig, så laver du måske det hele selv. Dét kan være din archilles hæl, hvis du ikke er god nok til det hele. 
Arbejdsfunktionerne ligger på en akse fra nyudviklernes ´nørdede´ fordybelse til det nødvendige samarbejde i produktion og salg, til den meget udadvendte kundeplejefunktion, hvor lysten til at snakke med kunden og løse hendes behov føles rigtig og naturlig.
Mange sparringer har vist mig, at ovenstående fremstilling er alt for forenklet.
Innovative folk er ike altid nørdede. Til tider er de meget udadvendte og fortæller alt og alle om de nye muligheder; men det er dog sjældent dem, der laver det strukturerede hårde udviklingsarbejde. Megen forskning og udvikling foregår i projekter, hvor samarbejde er en nødvendig forudsætning for succes. 
I kundeplejefunktionen er der ligeledes en del, der har succes, selvom de udelukkende tænker på omsætning o.s.v.

Man bliver dog nødt til at starte et sted, når man skal forsøge at indfange og strukturere sine stærke og svage sider. I denne opgave skal du forsøge at placere dig et eller flere steder på aksen fra dybdegående undersøgelser / orskning til kundepleje. 
Skriv dine egne historier ind i hvert afsnit. Det giver mulighed for at dvæle ved dine evner og lyster på området, ligesom du med lidt eftertænksomhed kan  ´folde´ dine muligheder ud på området. Diskuter det eventuelt med din ægtefælle eller en god ven. Overvej ligeledes efter hvert afsnit, om dine refleksioner giver anledning til at revurdere, om du har været på ´den rigtige hylde´ i dine hidtidige arbejdsfunktioner.
    
Når du er færdig med dine beskrivelser sætter du tal på hvert afsnit.
Du skal give hvert afsnit to tal fra 1 til 10, hvor 10 er det højeste.
Det ene tal skal angive, hvad du har lavet i dit hidtidige arbejdsliv.
Det andet tal skal angive, hvor du har dine personlige evner.  

Skriv evt. i eget teksbehandlingsprogram:

Forskning - Undersøgelser:

Hører du til dem, der kan lide at undersøge ting til bunds og undersøge for undersøgelsens skyld?

Er der en lille forsker i dig. Hvis ja, så beskriv et par eksempler .  

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:

Konceptudvikling:

Kan du lide at få og arbejde med nye idéer. Kan du lide at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre og tænke det ind i en ny sammenhæng? 

Hvis ja, så beskriv nogle eksempler på, hvad du har tænkt på eller arbejdet med.

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:

 Produktudvikling:

Kan du lide at ´skrue´ nye idéer og metoder ind i nye produkter og få dem til at virke i praksis.

Kan du lide at se dine resultater i en ´papkasse´, som nogle vil give penge for.

Hvis ja, så beskriv et par eksempler, hvor du har arbejdet med noget sådant.

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:

 Markedsføring:

Hører du til dem, der kan lide at lave markedsføring, at finde ud af hvilke kunder, der er til hvilke produkter, at finde ud af at tilrette produkterne til kunderne og at lave materiale, hjemmesider og definere kampagner etc.

Hvis ja, så beskriv et par eksempler på, hvad du helst vil arbejde med i dette felt.

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:

Salg:

Kan du lide at arbejde med salg. Kontakte og tale med kunder, optimere salgskampagner m.m.

Hvis ja, så beskriv i et par eksempler, hvordan du kan lide at arbejde med salg og kunder.

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:  

Kundepleje og support:

Hører du til dem, der kan lide at hjælpe kunder og brugere der har problemer. tlf. support, konsulenthjælp, reparation etc.

Hvis ja, så beskriv et par eksempler på hvad du har arbejdet med og hvad du gerne vil arbejde med indenfor dette felt.  

Tal(1-10) for hidtidigt arbejde:
Tal(1-10) for egne evner:

 

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter