EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Personlig afklaring · den personlige værktøjskasse

 
 

Opsamling på dine kompetencer

Du har nu lavet en kompetenceprofil, og du er nogenlunde klar over, hvorvidt du skal opsøge virksomheder for at skabe dit eget job, eller om du skal starte din egen virksomhed.  Når du beskriver din jobprofil, eller dine aktiviteter/ produkter, (eller begge dele), så skal du være meget bevidst om, at de opgaver du forventer, at du selv skal udføre, de matcher din personlige profil.

Hvis du vil være selvstændig, så skal du også være meget bevidst om, hvem der laver de opgaver der ikke passer til dig, og hvad det koster at få andre til det.

Både jobbeskrivelsernes og produkternes udformning, samt din markedsføringsplan bør således tilpasses dine egne egenskaber, så du kan gøre mest muligt selv.

Lønmodtageren og det udvidede visitkort
De fleste vil gerne have et godt job som lønmodtager!
Én af de bedste veje til dette er, at lave uopfordrede ansøgninger til netop de arbejdsgivere, hvor din kompetenceprofil passer.
Vær grundig i din udvælgelse og brug gerne Krak eller andre virksomhedsdatabaser. Spørg eventuelt på biblioteket om de kan tilbyde adgang til en firma database.
Lad være med at sende en standard ansøgning afsted sammen med et C.V.
Du skal lave et ordentligt arbejde med at forklare netop den virksomhed, hvilken merværdi du kan være for dem. 
Du kender måske ikke virksomhedens problemer, og det kan derfor være svært for dig at beskrive, hvilken merværdi du kan være.
Det er formentlig fordi, du tænker som en lønmodtager.
Silvan, El-giganten, PFA og Citroën har ingen problemer med at fortælle mig, hvilken merværdi de kan bidrage med, når jeg hver lørdag tømmer min postkasse. Og de har måske ikke engang gjort sig umage med, at undersøge hvem jeg er. 
Du skal være ærlig overfor din profil og beskrive den som et produkt.
Man kalder det for et udvidet visitkort.
Én metode er, at starte med at beskrive de problemer du kan løse.
Derefter kan du beskrive løsningen, og hvordan man kan gribe ´det´ an.
Gerne så konkret at modtageren kan se det for sig.
Lav gerne flere forskellige visitkort til flere forskellige brancher med de ´rigtige´ ord.
Lav under alle omstændigheder forskellige visitkort til dine forskellige profiler.
Til sidst kan du så skrive lidt om dig selv, så du sandsynliggør, at du kan løfte opgaven. Men husk, at det er problemet og løsningen, der er vigtig, og ikke dig!
Visitkortet må ikke fylde mere end en dobbelt A4 side.
Nogle folder A4 siden, så det er en lille brochure. 
I så fald står informationen om dig selv på den sidste side.

Projektmager eller selvstændig
Det udvidede visitkort er en god forberedelse, også til de der vil udvikle projekter eller være selvstændige.
Hvis du hører til en af de 2 grupper, bør du gå videre til de næste afsnit om projetkmagere og iværksættere   

 

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter