EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Iværksætter/selvstændig · fra idé til forretning

  Markedsperspektivering

Din arbejdsplan bør indeholde en markedsundersøgelse !

Hvem er konkurrenterne? 
Hvad koster deres produkter?
Hvordan går det dem?
Få evt. din revisor til at skaffe deres regnskaber.

Når jeg pointerer dette, så er det fordi jeg møder en del der ´graver´ sig ned i deres kælder, hvor de udvikler, laver brochurer og hjemmesider m.m.
Når de endelig kommer op af deres kælder, så finder de ud af at deres produkt ´er på markedet og måske også, at det ikke kan sælges.  

Jeg sparrede med en person der havde en íde til en banebrydende babyalarm.
Én hurtig søgning på Google gav 572.000 hits på baby + alarm, og den påtænkte løsning kunne købes i mange varianter fra Kina.

Tænk også på om dine potentielle kunder typisk vil handle med en virksomhed på din størrelse. Det kan f.eks. være svært at konkurrere mod MicroSoft, EL-Giganten, Silvan og Toyota. 

Du skal derfor ikke alene vurdere priser. Du skal også vurdere stærke og svage sider i forbindelse med reklame, markedsføring, service, garantiforpligtigelser og meget andet.

I det foregående afsnit har du defineret dine produkter, og salgsaktiviteter.
Prøv nu at beskrive konkurrenternes, og lav en realistisk vurdering af konkurrencen.
Gør det helst før du går i gang!

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter