Markedsperspektivering Din
arbejdsplan bør indeholde en markedsundersøgelse !
Hvem er konkurrenterne?
Hvad koster deres produkter?
Hvordan går det dem?
Få evt. din revisor til at skaffe deres regnskaber.
Når jeg pointerer dette, så er det
fordi jeg møder en del der ´graver´ sig ned i deres kælder, hvor de
udvikler, laver brochurer og hjemmesider m.m.
Når de endelig kommer op af deres kælder, så finder de ud af at deres
produkt ´er på markedet og måske også, at det ikke kan
sælges.
Jeg sparrede med en person der havde en
íde til en banebrydende babyalarm.
Én hurtig søgning på Google gav 572.000 hits på baby + alarm, og den
påtænkte løsning kunne købes i mange varianter fra Kina.
Tænk også på om dine potentielle
kunder typisk vil handle med en virksomhed på din størrelse. Det kan
f.eks. være svært at konkurrere mod MicroSoft, EL-Giganten, Silvan og
Toyota.
Du skal derfor ikke alene vurdere priser. Du skal også vurdere stærke og
svage sider i forbindelse med reklame, markedsføring, service,
garantiforpligtigelser og meget andet.
I det foregående afsnit har du defineret
dine produkter, og salgsaktiviteter.
Prøv nu at beskrive konkurrenternes, og lav en realistisk vurdering af
konkurrencen.
Gør det helst før du går i gang!
|