EU Socialfondsprojekt

Opsamling og nyttiggørelse af seniorerfaringer

 

Iværksætter/selvstændig · det hurtige overslag

  Indledning til "Det hurtige overslag"

Indholdet på denne side inklusive punkterne "Personlig profil", "Start en Café", "Start en forretning", "Start en gårdbutik" og "Overslagsberegning" er måske den vigtigste del af afklaringen i forbindelse med at definere, hvad man vil satse på.

Når jeg omtaler disse meget enkle menu punkter som de vigtigste, så er det fordi de 
fleste virksomheders problemstillinger er meget enkle.

Det gælder ikke alene iværksættere, der tumler med tanken om at igangsætte en ny 
aktivitet. Det gælder i ligeså høj grad mellemstore virksomheder.

Jeg har sparret med mange, mange virksomhedsledere, og langt de fleste af deres 
problemer er omtalt i det første kapitel i en handelsskolebog.

De fleste har det ligesom mig selv. Man går og tumler med en, eller flere idéer i længere tid. Man kan se scenariet for sig, men ikke i detaljer. For man kan simpelthen ikke rumme så mange detaljer i hovedet på én gang.

Det er årsagen til, at selv meget dygtige og erfarne erhvervsledere er meget lidt konkrete, når de i første omgang skal forklare deres idé. 
Man kan se, at der sker noget i deres hoveder, når de fortæller om den, for de kan godt selv høre, at der er meget langt fra den meget interessante løse idé de fortæller om, til noget der konkret kan sælges til en specifik målgruppe. 
Typisk opfinder de konkrete produkter og målgrupper, mens de taler og de gør det med varierende held. Det medfører ofte, at beder de om, at måtte gå hjem 
og ´skrive det ned på et stykke papir til næste møde´  for de ´har det jo i hovedet´.  
Flere har tumlet med deres idé i op mod et år, og man kan spørge sig selv om, hvorfor de ikke allerede har beskrevet den mere præcist.

Når produkterne og kunderne er specificeret, så er det muligt at regne på det.

Ofte går jeg selv og tænker på en idé i meget lang tid. Jeg bliver tændt af mulighederne, især de ideer, der udspringer af mine egne personlige interesser. 
Jeg kan også selv gå og lægge planer i hovedet i op mod et år, og jeg nænner ikke at regne på det.

MEN ganske ofte kan 5 minutters indtastning i et lille regneark, som det der findes under "Overslagsberegning", vise at ideen ALDRIG vil kunne hænge sammen set ud fra en forretningsmæssig synsvinkel. Fra en forretningsmæssig synsvinkel har idéen derfor fungeret som en støjkasse, der har forhindret mere perspektivrige forretningsinitiativer i næsten et år. 
Virksomhedslederens evne til at fokusere på de ´rigtige´ initiativer er ganske ofte forskellen på succes og konkurs.

Omvendt er det en stor fejl at tro, at man skal skrinlægge alle de idéer, der ikke er 
økonomisk interessante. At have en drøm eller ´noget på hjerte´ er som bekendt lige 
så vigtigt som at tjene penge; men som selvstændig har man en lang arbejdstid, der 
giver mindre tid til hobby aktiviteter. Det er derfor afgørende om ens idéer er holdbare forretningsidéer, eller om det er noget man selv betaler for, som en slags hobbyaktivitet.
For hvis ideen bliver defineret som en hobbyaktivitet, så tager den jo tid fra de andre 
fritidsaktiviteter, familieliv m.m., og vil man det?

Derfor er der mange perspektivrige idéer der falder, når iværksætteren/lederen finder ud af, at de selv skal betale for dem, og at de tager tid og økonomi fra deres fritidsinteresser, børn og rejser.

Når beregningerne har vist, at det ER en god forretnings idé som man tumler med, så kan man gå i gang med det næste spørgsmål: ´Selvom ideen er god, har jeg så personligt lyst til at lave arbejde, der kræves af mig, og er jeg selv og/eller min organisation gearet til at håndtere opgaven?´. 

Jeg har talt med et utal af designere, der drømmer om at have en lille butik, men når det kommer til stykket, har de absolut ingen lyst til at stå i butikken hele fredag og lørdag og høre på folk, der åbenlyst kritiserer deres produkter. 
Som personer vil de hellere koncentrere sig om design og sælge gennem andre, hvilket er et helt andet koncept.

Mange producenter overvejer at sælge deres ting gennem Internettet i stedet for gennem butikker, men de har ikke megen lyst til at supportere slutbrugere i telefon eller at besøge dem i deres private hjem, og de orker ikke at stå i kø på posthuset for at sende en pakke til 70 kr.

Selv blandt de gode forretnings idéer, må man vælge ud fra i hvilken retning ideen bringer virksomheden hen, og ud fra en ærlig overvejelse om det man kommer til at lave, er det der passer til ens personlighed. Det er f.eks. ikke alle der har lyst til at:

  • Være ´fanget´ i en butik i fuld åbningstid.
  • Lave opsøgende salg
  • Producere 5000 af den samme dims hver uge   

Dette kan nærmere vurderes under punktet "Personlig profil"

Og husk:

Der er et uendeligt antal af gode idéer i denne verden, men det er ikke sikkert, at de 
alle sammen skal realiseres af dig!

En systematisk hurtig afklaring af idéers mulighed er derfor afgørende for, om du er i stand til at bruge din tid og penge på de idéer, der er ´rigtige´ for dig og din virksomhed.    

Nedenfor kan du afprøve nogle få elementære værktøjer, der kan hjælpe dig til at beskrive og vurdere om ideen er holdbar, og om den er holdbar for dig.

Det er vigtigt at du kan ´finde dig selv´, samt bruge dine erfaringer og ressourcer når 
du skal gennemføre din idé. Derfor finder du nedenunder 3 meget enkle skemaer til typiske iværksætterområder (Café, Gårdbutik eller Forretning).

Der er selvsagt ikke nogen rigtig eller forkert besvarelse; men hvis du ikke kan svare ´Ja´ til de fleste punkter, så har du et problem. Du bør så overveje om idéen er noget for dig, eller om du ønsker at tilknytte anden hjælp til at løse de områder som du ikke selv kan løse.
Hvis du ikke overvejer at åbne en Café, Gårdbutik eller en forretning, så opstil selv de krav og kompetencer, der skal anvendes til din idé.

Hvis dette koster penge/løn, så gå til det sidste punkt "Overslagsberegning", hvor du kan indtaste beløbene i et Excel ark.

Husk at ingen er gode til alle ting.

Hvilke ting er du bedst til?

Kan du også lide at lave de ting du er bedst til i længden?

Hvilke ting behøver du hjælp til?

Hvad koster en sådan hjælp?

Hvis du efter dette, stadig ønsker at starte egen virksomhed så gå videre til:

´Fra idé til projekt´.

 

 

 

 

Forside projektresultater   Forside IMC

Copyright 2008 · Interaktivt MedieCenter