Indledning til "Det hurtige
overslag"
Indholdet på
denne side inklusive punkterne "Personlig profil",
"Start en Café", "Start en forretning", "Start en gårdbutik" og "Overslagsberegning" er måske den vigtigste del af afklaringen i forbindelse med at definere, hvad man vil satse på.
Når jeg omtaler
disse meget enkle menu punkter som de vigtigste, så er det fordi
de
fleste virksomheders problemstillinger er meget enkle.
Det gælder ikke
alene iværksættere, der tumler med tanken om at igangsætte en
ny
aktivitet. Det gælder i ligeså høj grad mellemstore virksomheder.
Jeg har sparret
med mange, mange virksomhedsledere, og langt de fleste af
deres
problemer er omtalt i det første kapitel i en handelsskolebog.
De fleste har det ligesom mig selv. Man går og tumler med en, eller
flere idéer i længere tid. Man kan se scenariet for sig, men ikke i detaljer. For man kan
simpelthen ikke rumme så mange detaljer i hovedet på én gang.
Det er årsagen
til, at selv meget dygtige og erfarne erhvervsledere er meget lidt
konkrete, når de i første omgang skal forklare deres idé.
Man kan se, at
der sker noget i deres hoveder, når de fortæller om den, for de kan godt selv høre, at
der er meget langt fra den meget interessante løse idé de fortæller om, til noget der
konkret kan sælges til en
specifik målgruppe.
Typisk opfinder
de konkrete produkter og målgrupper, mens de taler og de gør det
med varierende held. Det medfører ofte, at beder de om, at måtte gå
hjem
og ´skrive det ned på et stykke papir til næste møde´
for de ´har det jo i hovedet´.
Flere har tumlet med deres idé i op mod et år, og man kan spørge sig selv om, hvorfor
de
ikke allerede har beskrevet den mere præcist.
Når produkterne
og kunderne er specificeret, så er det muligt at regne på det.
Ofte går jeg
selv og tænker på en idé i meget lang tid. Jeg bliver tændt af
mulighederne, især de ideer, der udspringer af mine egne personlige interesser.
Jeg kan også selv gå og lægge planer i hovedet i op mod et år, og jeg nænner ikke at
regne på det.
MEN ganske ofte
kan 5 minutters indtastning i et lille regneark, som det der findes
under "Overslagsberegning", vise at ideen ALDRIG vil kunne hænge sammen set ud fra
en forretningsmæssig synsvinkel. Fra en forretningsmæssig synsvinkel har idéen
derfor fungeret som en støjkasse, der har forhindret mere perspektivrige
forretningsinitiativer i næsten et år.
Virksomhedslederens evne
til at fokusere på de ´rigtige´ initiativer er ganske ofte forskellen på succes og konkurs.
Omvendt er det en
stor fejl at tro, at man skal skrinlægge alle de idéer, der ikke
er
økonomisk interessante. At have en drøm eller ´noget på hjerte´
er som bekendt lige
så vigtigt som at tjene penge; men som selvstændig har man en lang
arbejdstid, der
giver mindre tid til hobby aktiviteter. Det er derfor afgørende
om ens idéer er holdbare forretningsidéer, eller om det er noget man selv betaler for, som en
slags hobbyaktivitet.
For hvis ideen
bliver defineret som en hobbyaktivitet, så tager den jo tid fra de
andre
fritidsaktiviteter, familieliv m.m., og vil man det?
Derfor er der
mange perspektivrige idéer der falder, når iværksætteren/lederen
finder ud af, at de selv skal betale for dem, og at de tager tid og økonomi fra
deres fritidsinteresser, børn og rejser.
Når
beregningerne har vist, at det ER en god forretnings idé som man
tumler med, så kan man gå i gang med det næste spørgsmål: ´Selvom ideen er god,
har jeg så personligt lyst
til at lave arbejde, der kræves af mig, og er jeg selv og/eller min
organisation gearet til at håndtere opgaven?´.
Jeg har talt med
et utal af designere, der drømmer om at have en lille butik, men når
det kommer til stykket, har de absolut ingen lyst til at stå i butikken
hele fredag og lørdag og
høre på folk, der åbenlyst kritiserer deres produkter.
Som
personer vil de hellere koncentrere sig om design og sælge gennem andre, hvilket er et helt andet
koncept.
Mange producenter
overvejer at sælge deres ting gennem Internettet i stedet for
gennem butikker, men de har ikke megen lyst til at supportere slutbrugere i
telefon eller at besøge
dem i deres private hjem, og de orker ikke at stå i kø på
posthuset for at sende en pakke
til 70 kr.
Selv blandt de
gode forretnings idéer, må man vælge ud fra i hvilken retning
ideen bringer virksomheden hen, og ud fra en ærlig overvejelse om det man kommer
til at lave, er det
der passer til ens personlighed. Det er f.eks. ikke alle der har lyst
til at:
- Være
´fanget´ i en butik i fuld åbningstid.
- Lave
opsøgende salg
- Producere
5000 af den samme dims hver uge
Dette kan nærmere vurderes under
punktet "Personlig profil"
Og husk:
Der er et
uendeligt antal af gode idéer i denne verden, men det er ikke
sikkert, at de
alle sammen skal realiseres af dig!
En systematisk hurtig afklaring af idéers mulighed er derfor afgørende
for, om du er i stand til at bruge din tid og penge på de idéer, der er ´rigtige´ for
dig og din virksomhed.
Nedenfor kan du
afprøve nogle få elementære værktøjer, der kan hjælpe dig til
at beskrive
og vurdere om ideen er holdbar, og om den er holdbar for dig.
Det
er vigtigt at du kan ´finde dig selv´, samt bruge dine erfaringer
og ressourcer når
du skal gennemføre din idé. Derfor finder du nedenunder 3 meget
enkle skemaer til typiske
iværksætterområder (Café, Gårdbutik eller Forretning).
Der
er selvsagt ikke nogen rigtig eller forkert besvarelse; men hvis du
ikke kan svare ´Ja´ til de fleste punkter, så har du et problem. Du bør så overveje
om idéen er noget for dig, eller om du ønsker at tilknytte anden hjælp til at løse de områder
som du ikke selv kan løse.
Hvis du ikke overvejer at åbne en Café, Gårdbutik eller en
forretning, så opstil selv de krav og kompetencer, der skal
anvendes til din idé.
Hvis
dette koster penge/løn, så gå til det sidste punkt "Overslagsberegning",
hvor du kan indtaste beløbene i et Excel ark.
Husk at ingen er
gode til alle ting.
Hvilke ting er du
bedst til?
Kan du også lide
at lave de ting du er bedst til i længden?
Hvilke ting behøver
du hjælp til?
Hvad koster
en sådan hjælp?
Hvis
du efter dette, stadig ønsker at starte egen virksomhed så gå
videre til:
´Fra
idé til projekt´.
|