Baggrund
 

 

SAMTALETEKNIKKER
 

AGROS

 

Bent Poulsen overtog drivhus gartneriet Agros i 1993.

Agros, der er beliggende lidt nord for Nysted på Lolland, var allerede på det tidspunkt en driftig virksomhed med  16 ansatte. Virksomhedens produkter bestod på det tidspunkt af et bredt sortiment af grøntsager, der blev solgt til mindre supermarkeder på Sjælland.

Bent er opvokset på en gård på egnen; men han havde mere interesse i fodbold end i roer, og allerede som 21 årig blev han professionel fodboldspiller i Italien.  Han kunne godt li´ den Italienske livsstil, og når han kom hjem jokede han med, at der var mere ”sol” i tomater og druer, end der var i roer og kartofler.

Nu var Bent blevet 32 og familien ville hjem så børnene kunne begynde i en dansk skole.

Han havde en mindre identitets krise i et par år, men familien besluttede sig for at kombinere barndommens rødder med de muligheder de havde oplevet i en anden kultur.

De besluttede sig derfor for at investere nogle af deres midler i gartneri.

Visionen var at udvikle og brande et koncept, der kombinerer eksotiske italienske produkter med selv dyrkede kvalitets grøntsager inspireret af varer fra det Italienske køkken.

Bent havde en idé om at markedsføringen skulle ske mod brugsforeninger og mindre frie købmænd i provinsen, der dermed kunne tilbyde produkter der var lige så interessante som dem man kunne få i København.

Bent kan tale med alle og han er stadig et kendt navn når han kommer rundt.

Bents kone, Hanne, havde en tanke om at deres livsstils lignende produkter også kunne knyttes an til rejsebureauer, der på det tidspunkt havde et opsving i rejser til Toscana og Umbrien.

Ja måske kunne de selv arrangere rejser? De havde mange venner dernede og alle kendte jo Bent.

Agros kom faktisk flyvende fra start under Bent og Hannes ledelse. Godt hjulpet af en positiv presse med gode historier fra mindre brugser og voluminøse grønsager i deres drivhuse.

Som årene er gået har virksomheden måttet tilpasse ændringerne på dagligvare området.

De mindre lokale supermarkeder er i stadigt større omfang blevet en del af større kæder og indkøbsforeninger, der med store centrale indkøb og egen import har medført at Agros op gennem 0´erne hverken har kunnet matche mængder og pris. Som en konsekvens af dette har Agros i stadigt stigende omfang solgt deres produkter på Grønttorvet og til en række restaurationer på Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn. Siden 2013 har de dog oplevet et genopstået interesse fra COOP og Dansk Supermarked for deres økologiske nicheprodukter, og de har store forventninger til et øget salg; men har også oplevet at de bliver presset meget på prisen. Og det i en grad, så der stort set ikke er fortjeneste på produkterne.

I 2014 fik Bent en opringning fra Kaj, en gammel klassekammerat fra folkeskolen.

Den opringning var Bent meget glad for, at gense og genopleve en guldgrube af minder som havde været gemt langt væk i mange år.

Kaj kom til kaffe og smørkage hos Bent og Hanne.

Kaj var blevet ingeniør; og havde sideløbende udviklet en stor interesse for at udvikle blomster til sine bede og blomsterkasser. Kaj så især en mulighed for at udvikle og sælge kortstilkede blomster til altan- og plantekasser. Foreløbigt havde han udviklet 2 imponerende typer af kortstilkede roser.

Kaj spurgte om det mon var muligt at leje et ”hjørne” hos Agros, hvor han kunne opskalere sine forsøg.

”Pjat” sagde Bent. Vi har 45 m2 som vi alligevel ikke bruger til noget. Der kan du foreløbigt ”lege” som du vil, og så kan vi jo også genoptage vores venskab.

Efter lidt under et år var de 45 m2 fyldt med 6 flotte varianter af kortstilkede planter til altankasser.

Bent og Kaj blev enig om at Bent skulle forsøge at tage dem med på grønttorvet for at se om der var salg i dem. Det var der! De blev revet væk.

De blev derfor enige om, at de på 50%-50% basis ville samarbejde om at udvikle og sælge sådanne lavstilkede produkter. Kaj skulle stå for udviklingen og Agros skulle stå for produktionen.

I 2017 udgjorde omsætningen 27% Agros omsætning og 42% af fortjenesten.

Bent og Hanne har derfor mange overvejelser om i hvilken retning de skal gå i fremtiden.

Bent ringer til en konsulent for at få noget sparring.

 

 E-learning